Aggiornamento
oznacza w języku włoskim udzisiejszenie, czyli uwspółcześnienie lub też
dostosowanie do dnia dzisiejszego. Określenie to we współczesnej teologii katolickiej
jest terminem odnoszącym się do zadań duszpasterskich Soboru watykańskiego II w
zakresie odnowy liturgii i prawa kanonicznego, założeń ekumenicznych, relacji z
innymi religiami oraz relacji z dzisiejszą cywilizacją.
Aggiornamento było oznaką nowej epoki
w Kościele Katolickim. Jego prekursorem był kardynał Angelo Giuseppe Roncalli,
który 29 października 1958 roku wybrany na następcę Św. Piotra przyjął imię Jan
XXIII. Papież ten był osobą powszechnie akceptowaną o niepodważalnym autorytecie,
dlatego jego decyzje były zdecydowane i wpływały na przyszłe losy Kościoła.
W czasie jednej z audiencji nowy
papież powiedział, czego żąda od Kościoła: „Nie wypoczywać na tradycyjnych
szlakach, lecz nieustannie szukać nowych kontaktów i starać się zawsze sprostać
słusznym wymogom czasów, w jakich przyszło na żyć, aby głosić i poznawać
Chrystusa na każdy możliwy sposób”[1].
Na początku swojego pontyfikatu Jan
XXIII w przemówieniu wigilijnym nazwał wyznawców prawosławia braćmi i od tego
wydarzenia mówi się o epoce ekumenizmu w Kościele rzymskim. Zaś już trzy
miesiące po rozpoczęciu swojej posługi papież ogłosił chęć zwołania soboru
powszechnego. Pierwszym dokumentem zapowiadającym sobór była encyklika „Ad
Petri Cathedram” z 29 czerwca 1959 roku. Także, w drodze do tak epokowego
wydarzenia, papież zdecydował o utworzeniu Sekretariatu do Spraw Popierania
Jedności Chrześcijan, powołał wielu nowych kardynałów, którzy mieli zapewnić
reprezentację różnych narodowości w Kolegium Kardynalskim, oraz zwołał pierwszy
synod diecezji rzymskiej.
Pomimo
tak wielu działań Jan XXIII uważany był za tradycjonalistę. Przeciwstawił się
m.in. eliminacji języka łacińskiego z liturgii oraz programów studiów
teologicznych, a także odrzucił tezy uczonego-jezuity ojca Teilharda de
Chardin, który łączył teorie chrześcijańskie z teoriami ewolucji.
Najbardziej
jednak odmienny, w stosunku do swoich poprzedników, był sposób bycia Jana
XXIII. Papież często udzielał wypowiedzi dla prasy (także dla przedstawiciela
prasy radzieckiej), udzielał audiencji dla osób zza żelaznej kurtyny np. Chruszczowa,
czy też dążył do pojednania z innymi Kościołami chrześcijańskimi przyjmując
m.in. arcybiskupa Canterbury. Znane były także częste wizyty papieża w
szpitalach, ośrodkach dla ubogich czy więzieniach. W prasie pojawiały się również
różne nieformalne zdjęcia papieża, co powodowało ogólnoświatowy wzrost
zainteresowania informacjami z Watykanu.
Rys. 1. Papież Jan XXIII
podpisuje bullę zwołującą Sobór Watykański II, 25 grudnia 1961 roku.
Źródło: http://www.kofc.org/un/pl/columbia/detail/printer_friendly/vatican2.html.
W
maju 1961 roku wydana została encyklika „O współczesnych przemianach
społecznych w świetle nauki chrześcijańskiej”, znana także jako „Mater et Magistra”.
Encyklika ta, jak i następna, różniły się od encyklik poprzednich papieży tym,
że bardziej nawiązywały do problemów społecznych współczesnego świata. Papież,
w przeciwieństwie do swoich poprzedników, zaczął także kierować swoje encykliki
nie tylko do duchownych, ale także do „zwyczajnych” ludzi.
W
encyklice „Mater et Magistra” papież Jan XXIII wzywał wiernych, aby przystąpili
do dzieła odnowy społecznej. Podzielona ona była na cztery części:
-
część pierwsza opisywała przemiany gospodarcze i społeczne na świecie oraz
adekwatne do nich wskazówki Kościoła,
-
część druga to opis sytuacji w czasach współczesnych, będącym rozszerzeniem
opisów z encyklik poprzednich,
-
w części trzeciej zawarto tematy z czasów współczesnych, nieznanych poprzednim
papieżom,
-
natomiast czwarta część poruszała tematy etyczno-wychowawcze.
W
encyklice tej uwaga Jana XXIII koncentrowała się też na państwach laickich i
ateistycznych, które wykluczyły ze swojej świadomości obecność Boga lub
prześladowały swoich obywateli za wiarę. W tym kontekście występowały nawiązania
do państw komunistycznych, których chrześcijańscy mieszkańcy od wielu lat byli
prześladowani za wyznawanie wiary. Potępiał on też ideologię marksistowskiej
walki klasowej, gdyż jak twierdził, nawet najbardziej umiarkowane formy
socjalizmu nie powinny być uznawane przez katolików. Natomiast faszyzm uznany
był przez papieża za ideologią, która została tylko w pamięci i nie jest już
realnym zagrożeniem.
Papież
nauczał też, że praca człowieka nie jest jedynie towarem i wynagrodzenie za nią
nie może opierać się jedynie o warunki rynkowe, ale musi ona być wynagradzana
sprawiedliwie. Pracownicy powinni mieć możliwość udziału we współwłasności
przedsiębiorstwa, co dawałoby im poczucie bezpieczeństwa i pewność przyszłości.
Ponadto pracownicy i pracodawcy powinni mieć możliwość tworzenia związków,
które realizowałyby postulat solidaryzmu społecznego.
W
encyklice proponowano również zwiększenie działań mających na celu zmniejszenia
bezrobocia, zwiększenie dostępu do dóbr kultury, zmniejszenie różnic pomiędzy
cenami dóbr i usług, a także rozszerzenie współpracy gospodarczej na inne
kraje. Papież upominał się również o zacofane rolnictwo, będące często
najniższą warstwą ekonomiczną w różnych państwach, podając szczegółowo postulaty
dotyczące m.in. tanich kredytów dla rolników, budowy systemu ubezpieczeń,
tworzenia zrzeszeń rolniczych, a także rozwoju technologii ułatwiających
produkcję rolną. Papież zauważył też proces rozszerzania się sektora własności
publicznej i o ile nie przekracza on pewnych ram, to jest zjawiskiem
pozytywnym.
Jan
XXIII podkreślał, że tylko moralność chrześcijańska może pogodzić państwa
pozostające we wzajemnej wrogości. Często ich powodem są bowiem różne poglądy
głoszone przez władze tych krajów. Jednak krytyka ta jest połączona z wezwaniem
do tolerancji. Katolicy powinni z jednej strony stanowić wzór postaw, ale z
drugiej strony muszą przyjmować postawy życzliwości wobec innych poglądów i
muszą dążyć do celów, które są dobrem lub do niego prowadzą.
Drugą
encyklikę Jana XXIII wydano 11 kwietnia 1963 roku. Zatytułowana była: „O pokoju
między narodami opartym na prawdzie, sprawiedliwości, miłości i wolności”, ale
znana była także pod nazwą „Pacem in terris”. Skierowana była ona zarówno do
duchowieństwa, jak i wiernych, wzywając ich do tworzenia porządku światowego.
Encyklika
ta poświęcona była tylko jednemu zagadnieniu - pokojowi na świecie, a problemy
społeczne ukazane były na przykładzie znaków czasu np. nasileniu się
ogólnoświatowych procesów dekolonizacyjnych. Procesy te prowadziły do wzrostu
znaczenia człowieka, jego godności i równości, a papież zauważał, że jedyną
drogą wiodącą do „uwolnienia” człowieka jest prawda, sprawiedliwość, wolność i
miłość.
Pierwsza
część encykliki mówiła o porządku między ludźmi, podając prawa i obowiązki
człowieka, pokrewne Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ z 1948 roku. W
drugiej części zatytułowanej: „Stosunki między obywatelami a władzami
społeczności politycznych” papież wskazywał na demokrację jako jedyny ustrój
godny wyboru i zgodny z prawem bożym.
Rząd
wybrany w warunkach demokracji jest lepiej zorientowany na aktualne potrzeby
ludności i możliwości samego państwa. Głównym celem takiego państwa, według
Jana XXIII, powinno być chronienie praw jednostki. Miałoby się to realizować
poprzez przeciwdziałanie bezrobociu, tworzenie systemu powszechnego
zabezpieczenia socjalnego, zabezpieczanie minimum socjalnego, a także dbanie o
powszechność szkolnictwa i godny poziom płac.
Trzecia
część encykliki omawiała stosunki międzypaństwowe. Papież sformułował tam wiele
założeń szczegółowych: równość podmiotów państwowych, wzajemne poszanowanie
wolności, wolny przepływ technologii, szanowanie praw mniejszości, uchodźców i
emigrantów, rozbrojenia i pomoc dla państw zacofanych gospodarczo.
Czwarta
część poświęcona była relacjom pomiędzy społecznościom międzynarodowym i
państwom. Powszechna władza publiczna, popierana przez papieża, ma kierować się
nakazami tworzenia dobra publicznego. Wskazanie jest tu zwłaszcza na Organizację
Narodów Zjednoczonych, której zalety równoważą niedociągnięcia władz
państwowych i konieczny jest dalszy rozwój tej organizacji oraz promowanie jej
postulatów w krajach niedemokratycznych.
W
piątej części zawarte były wskazania duszpasterskie np. dotyczące współpracy
katolików z wyznawcami innych religii oraz nawet socjalistami. Papież
twierdził, że w każdy postępowaniu, nawet uważanym za błędne filozoficznie,
można wskazać właściwe rozwiązania gospodarcze, kulturalne lub społeczne.
Jednak, aby plan zbawienia świata mógł być realizowany, konieczna jest aktywna
współpraca ludzkości całego świata.
Drugi
Sobór Watykański miał na celu przedstawienie wiary katolickiej, stworzenie
programu odnowy życia chrześcijańskiego oraz dostosowanie wymogów kościelnych
do wymogów współczesnego świata. Aby zwołać, planowany na trzy miesiące, Sobór
konieczne było opracowanie przez dziesięć komisji tematów, które proponowane
były przez biskupów, zgromadzenia kościelne i uczelnie teologiczne z całego
świata.
Pierwsza
sesja Soboru trwała od 11 października do 8 grudnia 1962 roku. Udział w niej
brało w sumie 2500 uczestników, w tym biskupi i generałowie zakonów oraz po raz
pierwszy obserwatorzy spoza Kościoła katolickiego w liczbie osiemnastu osób. Sesja
ta zajmowała się sprawami dotyczącymi środków masowego przekazu oraz liturgii.
Po
zakończeniu pierwszej sesji Soboru, 3 czerwca 1963 roku, zmarł papież Jan
XXIII. Nowym papieżem, 21 czerwca 1963 roku, wybrany został kardynał Giovanni
Battista Montini, który przyjął imię Paweł VI. Jego pontyfikat był kontynuacją
dalszego uwspółcześniania Kościoła (kontynuował on program aggiornamento).
Papież dążył także do dalszej intensyfikacji kontaktów z innymi kościołami
chrześcijańskimi.
Działalność
nowego papieża była bardzo postępowa, ale pociągało to za sobą protesty
konserwatywnych środowisk katolickich i tworzyło podział wśród wiernych. Papież
rozwiązał Święte Oficjum, będące najwyższy trybunałem inkwizycyjnym powołanym w
1542 roku przez papieża Pawła III. Na jego miejsce natomiast powołał Świętą
Kongregację dla Spraw Doktryny Wiary, która miała działać jawnie i korzystać z
pomocy ekspertów. Ponadto nastąpiły też inne zmiany:
-
zlikwidowano dwór papieski,
-
zmniejszono rozbudowany ceremoniał i tytulaturę oraz zrezygnowano z licznych
przywilejów i stanowisk dziedzicznych na dworze papieskim,
-
likwidacji uległ indeks ksiąg zakazanych,
-
zreformowano kalendarz liturgiczny,
-
odnowiono skład Kurii Rzymskiej poprzez wprowadzenie wieku emerytalnego i przeprowadzenie
zmian w jej organizacji wewnętrznej.
Papież odbywał liczne podróże
apostolskie, mające cele ekumeniczne. Celem jego wizyt były m.in. Jerozolima,
Bejrut, Stambuł czy też wizyta na posiedzeniu plenarnym Międzynarodowej
Organizacji Pracy w 1969 roku i na posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego
Organizacji Narodów Zjednoczonych w 1965 roku.
Dnia 28 czerwca 1967 roku papież
Paweł VI mianował w Watykanie Karola Wojtyłę kardynałem.
Rys. 2. Papież Paweł VI nakłada
kardynalskie nakrycie głowy na głowę Karola Wojtyły w 1967 roku.
Źródło: http://portalwiedzy.onet.pl/599440,1,,,pawel_vi_i_karol_wojtyla_1967,haslo.html.
Paweł VI rozpoczął drugą sesję
Soboru Watykańskiego 29 września 1963 roku. W czasie jej prac zakończono tematy
dotyczące środków masowego przekazu oraz liturgii, a rozpoczęto omawianie
schematu o Kościele i schematu o ekumenizmie. Rok później rozpoczęła się
trzecia sesja, której efektem jest jeden z najważniejszych dokumentów Soboru
„Konstytucja dogmatyczna o Kościele”. Konstytucja ta, opierając się na źródłach
biblijnych oraz myślach wybitnych teologów, ukazywała najważniejsze wymiary
posłannictwa Kościoła. Na sesji tej poruszano również problematykę judaizmu,
kwestie urzędu biskupów i zagadnienia wolności wiary.
Czwarta sesja Soboru rozpoczęta
została 14 września 1965 roku. W czasie jej trwania utworzono „Konstytucję o
Kościele w świecie współczesnym”, która, powołując się na dokumenty poprzednich
papieży, omawia sprawy powołania człowieka i Kościoła w obliczu dokonanych
zmian w XX wieku. Oficjalne zamknięcie obrad Soboru nastąpiło 7 grudnia 1965
roku i w tym także dniu papież Paweł VI zdjął klątwę, która w 1054 roku została
nałożona przez Kościół rzymski na Bizancjum i w późniejszym okresie przeszła na
Kościoły prawosławne.
Drugi Sobór Watykański sformułował
kilka ważnych zasad, stwierdzając że kościół:
-
nie jest powiązany z żadnym systemem społecznym i politycznym,
-
uznaje pluralizm w życiu politycznym oraz społecznym,
-
popiera system demokratyczny,
-
akceptuje prawa człowieka i demokratyczną wolność,
-
potępia wyścig zbrojeń i wojnę atomową,
-
sprzeciwia się koncentracji władzy oraz bogactw w rękach mniejszości.
Papież Paweł VI był bardzo
przychylny Polsce i Polakom. W 1972 roku wydał bullę „Episcoporum Poloniae
coetus”, która zgodnie z planami polskiego episkopatu regulowała sytuację
diecezji na ziemiach północnych i zachodnich. Paweł VI podkreślał także często
rolę Polaków w czasie II wojny światowej m.in. w czasie beatyfikacji ojca
Maksymiliana Marii Kolbego w 1971 roku.
Paweł VI, podobnie jak jego
poprzednicy, był autorem encyklik:
-
„Ecclesiam suam” z 1964 roku - drogi współczesnego Kościoła w pełnieniu misji,
-
„Mense maio” z 1965 roku - o wojnie i pokoju,
-
„Mysterium fidei” z 1965 roku - o kulcie i doktrynie Eucharystii,
-
„Christi Matri Rosari” z 1966 roku - o kulcie maryjnym,
-
„Populorum progressio” z 1967 roku - o popieraniu rozwoju ludów,
-
„Sacerdotalis caelibatus” z 1967 roku - o celibacie kapłańskim,
-
„Humanae vitae” z 1968 roku - o obronie życia poczętego.
W encyklice „Ecclesiam suam”, powstałej
jeszcze w czasie trwania Soboru Watykańskiego II, Paweł VI pisał o
współczesnych znakach czasu i potrzebie dialogu Kościoła z innymi wyznaniami.
Papież wzywał do odnowy Kościoła i powrotu do źródeł religii katolickiej.
Długo oczekiwane przez ludzi spoza
Kościoła były inne encykliki - „Sacerdotalis caelibatus” i „Humanae Vita”, ale
przyjęte zostały z rozczarowaniem, ponieważ nie przyczyniały się do szybszego
porozumienia z innymi Kościołami chrześcijańskimi. Jednak znaczenie tych
encyklik było duże ze względu na poruszane w nich tematy celibatu i obrony
życia poczętego. Papież pozostał przy tradycyjnym podejściu Kościoła - celibat
miał pozostać jako pełne oddanie się kapłana posłudze wiernym, ale kwestie
ochrony życia poczętego podzieliły grupę ekspertów debatujących na tym tematem.
Paweł VI przychylił się do opinii, że zakazane są wszystkie formy kontroli
urodzin poza naturalnymi.
Najistotniejszą encykliką Pawła VI
była „Populorum progressio”, która uważana była za najbardziej postępową. W
encyklice tej papież powoływał się na opinie wybitnych filozofów duchownych
oraz świeckich i rozwinął dwa główne wątki dotyczące: religii, (podstawowym obowiązkiem
człowieka jest służba Bogu i życie w zgodzie z Jego wolą) oraz doczesności (jakie
warunki powinny być stworzone, aby mógł istnieć sprawiedliwy ustrój społeczny).
Encyklika ta sprzeciwiała się wszelkim „nadużyciom posiadania”, zaś własność
prywatna miała mieć służebny charakter wobec dobra ogółu. Państwo musi mieć
prawo do ingerencji w życie gospodarcze przez kształtowanie polityki socjalnej
i fiskalnej.
W związku z wydarzeniami lat 60-tych
papież wystosował list do kardynała Maurice’a Roya, znany pod tytułem
„Octogesima adveniens”. W liście tym, mniej oficjalnie niż w encyklikach,
opisał swoje własne odczucia do sytuacji w tamtych czasach. Podawał w nim
rodzaje zła, które nęka współczesnych ludzi tj. nędza w zaludnionych
dzielnicach, bezdomność i bezrobocie. W warunkach takich szerzy się przestępczość,
nadużywanie narkotyków i prostytucja. Na wpływ takich czynników najbardziej
podatni są ludzie nieprzystosowani i niepełnosprawni, cudzoziemscy robotnicy,
prześladowani ze względów rasowych oraz młodzież.
W liście tym papież bardziej
zdecydowanie niż w encyklikach krytykował socjalizm i doktrynę marksistowską.
Paweł VI twierdził, że nie można być dobrym chrześcijaninem i socjalistą
jednocześnie, ponieważ marksizm likwiduje przede wszystkim wolność osobistą
człowieka. Ale dobry chrześcijanin nie może też nazywać się liberałem, bo co
prawda liberalizm zakłada wolność jednostki, ale jest ona wyzwolona z
jakichkolwiek ograniczeń i może szukać własnej drogi do korzyści i władzy,
często niezgodnej z założeniami Kościoła.
Papież Paweł VI zmarł 6 sierpnia 1978
roku, a na jego następcę kardynałowie na konklawe wybrali kardynała Karola
Wojtyłę, który przyjął imię Jan Paweł II.
Polecana literatura:
Chojnicka
Krystyna, Wiesława Kozuba-Ciembroniewicz (red.), Doktryny polityczne XIX i XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2000.
Feldman
Christian, Wielcy chrześcijanie XX wieku,
Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1993.
Olszewski
Henryk, Historia doktryn politycznych i
prawnych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.
[1]
Feldman Christian, Wielcy chrześcijanie
XX wieku, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1993, s. 262.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz