Kaszubi
to grupa etniczna o charakterze regionalnym, kultywująca swoje tradycje oraz
używająca własnego języka. Obszar zamieszkiwany przez tę wspólnotę zamyka się w
przybliżonych granicach: od wschodu Gdańsk i Czersk, od południa Chojnice i
Człuchów, od zachodu Miastko, Słupsk i Ustka, a od północy Bałtyk.
Rys. 1. Obszar Polski
zamieszkiwany przez ludność deklarującą kaszubską przynależność etniczną.
Źródło: http://kaszebsko.com/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=
154&cntnt01returnid=26.
Kaszubi nie są oficjalnie uznawani
za mniejszość narodową, ale za grupę etniczną. Jednak w czasie Narodowego Spisu
Powszechnego w Polsce w 2011 roku 214 801 osób podało jako jedną z
narodowości - narodowość kaszubską, ale tylko 16 377 osób wskazało narodowość
kaszubską jako jedyną. Natomiast język kaszubski jako język ojczysty wskazało
13 799 osób. Językiem kaszubskim posługują się przede wszystkim osoby w wieku
średnim i starsze, a osoby do 17 roku życia to jedynie nieco ponad 13%[1]. Język
ten używany jest zazwyczaj tylko w sytuacjach prywatnych np. w domu, zaś w
sytuacjach oficjalnych Kaszubi używają języka polskiego.
Brunon Synak, były prezes Zrzeszenia
Kaszubsko-Pomorskiego twierdzi, że: „Kaszubi czują bardzo silną więź z Polską,
są przywiązani do polskiej narodowości, czują się grupą etniczną. Kaszubi
powinni więc podawać narodowość polską, podkreślając jednocześnie, że ich językiem
jest kaszubski”.
Pochodzenie nazwy Kaszuby nie jest
znane, choć wiadomo że kiedyś nazwa ta brzmiała Cassubia i w formie pisanej
pojawiła się po raz pierwszy w XIII wieku. Natomiast od XV wieku nazwą Kaszubi
określano mieszkańców Pomorza Gdańskiego.
Historia dzisiejszego terenu Kaszub
związana jest z dynastią kaszubską, której początki sięgają przełomu X i XI
wieku. Założycielem tej dynastii przypuszczalnie był książę Pomorza Gdańskiego
Subisław. Jednak bardziej znanym z rodu kaszubskiego był książę Świętopełk II
Wielki, panujący w latach 1220-1266, który przewidując nadchodzące zagrożenie ze
strony Krzyżaków, jako pierwszy z książąt słowiańskich prowadził z nimi wojny.
Do XIII wieku Kaszubi przez 300 lat
stanowili wspólnotę polityczną (państwo) i etniczną (naród). Ale wraz z
wygaśnięciem dynastii książąt pomorskich lud kaszubski na zawsze utracił swoją
suwerenność. W latach 1308-1309 Pomorze Gdańskie zostało podstępnie zajęte
przez Krzyżaków sprowadzonych do Prus przez Konrada Mazowieckiego, których głównym
zadaniem miało być „chrystianizowanie” miejscowej ludności. Zakon panował na
tych ziemiach przez prawie 150 lat i w tym czasie skutecznie prowadził proces
germanizacji wśród rdzennych mieszkańców. Działania te powodowały, że język
kaszubski usuwany z urzędów i placówek publicznych, mógł być używany właściwie
tylko w domach.
Reformacja, która pojawiła się na
ziemiach Pomorza Gdańskiego w połowie XVI wieku, przynosząc protestantyzm,
swoim zasięgiem objęła pod koniec wieku prawie cały obszar Kaszub. Dopiero
kontrreformacja z XVII wieku usunęła znacznie protestantyzm z ziem kaszubskich.
Wydarzenia te przyczyniły się do wyrobienia wśród Kaszubów schematu, że Niemiec
to protestant, a Kaszub to katolik.
W 1772 roku, po przeprowadzeniu I
rozbioru Polski, cały obszar zamieszkiwany przez lud kaszubski znalazł się w
Królestwie Prus. Zapoczątkowane działania władz pruskich miały doprowadzić do
germanizacji ludności kaszubskiej. Dotyczyło to zwłaszcza istniejącej jeszcze protestanckiej
części Kaszubów. Aby zwiększyć efektywność tego procesu król Fryderyk II założył
w 1769 roku Słupską Szkołę Kadetów, która kształciła młodych szlachciców
kaszubskich na wojskowych, skutecznie prowadząc przy tym proces germanizacji. Efektem
tych działań było pochodzenie sporej części generalicji pruskiej ze
zgermanizowanych rodów Pomorza Gdańskiego.
W XIX wieku swoją działalność
zapoczątkował Florian Ceynowa, z zawodu lekarz, który nazywany jest ojcem
regionalizmu kaszubskiego. Był on twórcą jedynego powstania w 1846 roku, które miało
odbyć się pod Starogardem Gdańskim i miało być elementem polskiego zrywu
narodowego. Jednakże powstanie to zakończyło się klęską, a Ceynowa został
skazany na śmierć przez sąd pruski. Wyroku jednak nie wykonano, ponieważ w tym
czasie wybuchła Wiosna Ludów w Berlinie. W jej wyniku wszystkich więźniów
objęła amnestia, a uwolniony Florian Ceynowa zamieszkał w Bukowcu pod Świeciem,
gdzie prowadził głównie działalność publicystyczną. Uważał on, że tylko własny
język, kultura i obyczaje pozwolą Kaszubom na przeciwstawienie się
germanizacji. Ceynowa wydawał książki w języku kaszubskim oraz stworzył zasady
gramatyki języka kaszubskiego. Jego osoba i działalność spowodowały wzrost zainteresowania
badaczy (przede wszystkim polskich, rosyjskich i niemieckich) ludnością
kaszubską oraz ich językiem.
Fot. 1. Hieronim Derdowski.
Źródło: Hieronim Derdowski - Nie
ma Polski bez Kaszub, http://www.poland.us/strona,13,11190,0,hieronim-derdowski-nie-ma-polski-bez-kaszub.html.
Inną postacią, która na stałe
wpisała się do historii kaszubskiej literatury, był Hieronim Derdowski - poeta
kaszubski, dziennikarz i wydawca prasy emigracyjnej w Stanach Zjednoczonych.
Nie był on zwolennikiem przygotowywania programów politycznych, a język
kaszubski uważał za gwarę języka polskiego. Przez swoją działalność literacką
był szykanowany ze strony władz pruskich, co zmusiło Derdowskiego do emigracji
do Stanów Zjednoczonych w 1885 roku. Jego najbardziej znanym dziełem był żartobliwy
epos „Ò Panu Czôrlińsczim, co do Pùcka pò sécë jachôł” (O Panu Czarlińskim,
który do Pucka po sieci jechał) z 1880 roku. Utwór ten charakteryzował się
polskim patriotyzmem oraz podkreślał kaszubską tożsamość poprzez hasła: „Nie ma
Kaszub bez Polonii” lub „Polska wiara, polska mowa nigdy nie zaginie”. To
właśnie ten utwór, jako najczęściej wydawany na Kaszubach, był przez kolejne
lata potwierdzeniem, że w języku kaszubskim można tworzyć dzieła literackie. Z
tego też dzieła pochodzą słowa nieoficjalnego hymnu kaszubskiego „Marsz
Kaszubski”, do którego melodię ułożył później Feliks Nowowiejski. Utwór ten
jako hymn ludności kaszubskiej zaczął funkcjonować od 1921 roku.
Okres międzywojenny, kiedy to ziemie
kaszubskie przyłączone zostały do państwa polskiego, był dla wielu Kaszubów
nadzieją na poprawę ich sytuacji. Grupa ta traktowana była jednak przez władze
polskie jako byli Niemcy, dlatego też była dyskryminowana np. poprzez nie
dopuszczanie Kaszubów do stanowisk w administracji publicznej. Ponadto
niedozwolone było promowanie swojej regionalności, a ludzie którzy nie ukrywali
swojego kaszubskiego pochodzenia trafiali do akt policyjnych i zamykani byli do
więzień. Wówczas jeszcze panowało przekonanie, że kaszubskość jest czymś obcym
dla polskości i nie należy jej akceptować[3]. Jak
pisał Cezary Obracht-Prondzyński: „W tym konflikcie znowu postawa Kaszubów
stała się problemem zasadniczym. Z jednej strony władze polskie miały w dużej
mierze obawy co do postawy narodowej Kaszubów i ich wierności państwu
polskiemu, z drugiej zaś Niemcy także podejmowali starania o uzyskanie wpływu
na postawy Kaszubów, choć nie odnieśli w tej materii większych sukcesów”[4].
Jednak najtrudniejszym etapem w
historii Kaszubów była II wojna światowa, w czasie której zamordowana została
prawie cała elita kaszubska m.in. nauczyciele, księża i działacze samorządowi. Tysiące
Kaszubów umierało w obozie koncentracyjnym Stutthof oraz w wielu innych
podobnych miejscach kaźni. Od 1942 roku III Rzesza wprowadziła obowiązek wpisu
na Niemiecką Listę Narodowościową (DVL), której efektem było podporządkowanie
wpisanej ludności prawu niemieckiemu. Dlatego wpisani mężczyźni kaszubscy
powoływani byli do służby w formacjach Wehrmachtu. Uchylanie się od tego
obowiązku groziło im śmiercią oraz represjami dla ich rodzin. Natomiast ludność,
która odmawiała wpisu na tę listę była wysyłana do obozów koncentracyjnych lub na
roboty do hitlerowskich Niemiec[5].
Po wojnie ruch kaszubski zaczął stopniowo
się odradzać, ale w dozwolonych przez władze polskie granicach. W styczniu 1946
roku odbył się w Wejherowie I Kongres Kaszubski, na którym władze krajowe wiele
obiecywały Kaszubom, ale w efekcie nie zezwolono na realizację żadnych ze zgłoszonych
inicjatyw[6].
Dopiero w 1956 roku powstało Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie. Była to
organizacja społeczno-kulturalna, posiadająca swój statut organizacyjny i
program. Do celów tej organizacji należało wpływanie na rozwój kulturowy,
społeczny i gospodarczy ziem kaszubskich, rozwijanie kaszubsko-pomorskich idei
politycznych, promowanie tradycji kaszubsko-pomorskich oraz dbanie o środowisko
naturalne.
Dopiero zmiany jakie dokonały się po
1989 roku spowodowały, że Kaszubów traktuje się jako odrębną grupę o własnej tradycji
i własnym języku. Dzięki staraniom Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego do szkół
zaczęto wprowadzać język kaszubski, a także zaczęły powstawać różnego rodzaju
zespoły: artystyczne, hafciarskie i ceramiczne, promujące kulturę kaszubską. Ważne
było otwarcie w 1991 roku kaszubskiej szkoły podstawowej w Kłodnicy oraz
Kaszubskiego Liceum Ogólnokształcącego w Brodnicy. Obecnie też na Uniwersytecie
Gdańskim kształceni są na Studium Podyplomowym nauczyciele do pracy z dziećmi i
młodzieżą kaszubską.
Za zmianami myślowymi musiały iść
też zmiany prawne. W roku 1995 Polska podpisała „Konwencję ramową o ochronie
mniejszości narodowych”. Konwencja ta mówiła, że: „każda osoba należąca do
mniejszości narodowej ma prawo swobodnego używania, bez jakichkolwiek ingerencji,
jego/jej języka mniejszości, zarówno prywatnie, jak i publicznie, ustnie i
pisemnie”[7]. Natomiast
w związku ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej i koniecznością
dostosowania prawa krajowego do prawa Wspólnoty, w 2009 roku państwo polskie ratyfikowało
„Europejską kartę języków regionalnych lub mniejszościowych”. Karta ta uznaje
język kaszubski za jedyny język regionalny w Polsce oraz umożliwia stosowanie w
nazwach miast i ulic, nazw w języku kaszubskim obok nazw w języku polskim.
Prawo to przysługuje jednak gminom, w których ludność kaszubska stanowi co
najmniej 20% wszystkich mieszkańców.
Ważnym elementem kultury kaszubskiej
był strój regionalny. Jednak do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden
oryginalny jego egzemplarz ani nawet szczegółowy opis. Kaszubi bowiem przestali
używać swoje tradycyjne stroje w XIX wieku. Dlatego do odtworzenia strojów
kaszubskich używano przekazów i zapisków kronikarzy oraz stare ryciny i obrazy.
Do swoich regionalnych strojów mieszkańcy Kaszub powrócili dopiero po
zakończeniu II wojny światowej i używają ich głównie na potrzeby zespołów
ludowych. Dzisiejsze odtworzone kaszubskie stroje są bardzo podobne we wszystkich
zakątkach regionu, ponieważ podobno powstawały na wzór dawnego stroju
odświętnego.
Fot. 2. Kaszubski strój
świąteczny.
Źródło:
http://przemieni.50webs.com/kultura/materialna/stroj.html.
Kaszubski strój damski składał się z
marszczonej spódnicy za kolana w kolorze niebieskim, zielonym, żółtym lub
wiśniowym, białej bluzki z szerokimi rękawami, zdobionej na mankietach
kolorowym haftem, aksamitnego gorsetu w kolorze spódnicy, haftowanego
fartuszka, niskich butów na obcasie oraz czepca lub wianka zakładanego na
głowę. Natomiast na strój męski składały się buty z szeroką cholewką, białe
spodnie, biała koszula haftowana na kołnierzyku, kamizelka, droga sukmana
przekazywana z pokolenia na pokolenie oraz czarny filcowy kapelusz.
Kaszubi prowadzą także promocję
swojej kultury na emigracji. Jednym z takich miejsc jest Kanada, gdzie w 1858
roku dotarła pierwsza grupa ludności kaszubskiej. W Ontario, oddalony o około
200 km od Ottawy, założyli kaszubskie miejscowości Wilno, Barry’s Bay i Roud
Lake. W ciągu następnych 150 lat kanadyjscy Kaszubi tworzyli osady z bogatą i
niepowtarzalną kulturą, przekazując język kaszubski i tradycje następnym
pokoleniom. Obecnie w tym rejonie mieszka około 2 500 Kaszubów, spośród
których około 300 osób zna płynnie język kaszubski[8].
Fot. 3. Promocja kultury
kaszubskiej w skansenie w Wilnie w Kanadzie.
Źródło: K. Ickiewicz, Kaszubi w Kanadzie, Zarząd Główny
Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego, Gdańsk 2008, s. 90.
Polecana literatura:
1.
Dołowy-Rybińska Nicole, Języki i kultury
mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie i Kaszubi, Wydawnictwo
Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
2.
Ickiewicz Kazimierz, Kaszubi w Kanadzie,
Zarząd Główny Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego, Gdańsk 2008.
3.
Kleina Kazimierz, Obracht-Prondzyński Cezary, Społeczność kaszubska w procesie przemian, Zespoły senackie, zeszyt
12/2012.
4.
Linkner Tadeusz (red.), Kaszubi wobec
innych, Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”, Pelplin 2002.
5.
Nikitorowicz Jerzy, Grupy etniczne w
wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
6.
Obracht-Prondzyński Cezary, Kaszuby
dzisiaj Kultura-język-tożsamość, Instytut Kaszubski w Gdańsku, Gdańsk 2007.
[1] Kaszubi w statystyce, http://kaszebsko.com/uploads/historia/Histori%C3%B4%20Kasz%C3%ABb%C3%B3w%20%2819%29c.pdf,
[20.04.2015].
[3] J. Nikitorowicz, op. cit., s.
325.
[4] N. Dołowy-Rybińska, op. cit., s.
375.
[5] C. Obracht-Prondzyński, Kaszuby dzisiaj Kultura-język-tożsamość,
Instytut Kaszubski w Gdańsku, Gdańsk 2007, s. 5.
[6] J. Nikitorowicz, op. cit., s.
326.
[7] N. Dołowy-Rybińska, op. cit., s.
394.
[8] Kanada: 154 lata temu przybyli
Kaszubi, http://www.gazetakaszubska.pl/29245/kanada-154-lata-temu-przybyli-kaszubi,
[22.04.2015].
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz