Reklama to bardzo stary środek komunikacji. Wskazuje na to
etymologia samego słowa. Wyraz reklama pochodzi od łacińskiego czasownika reclamare, który oznacza głośno wołać, krzyczeć do kogoś, hałasować, robić wrzawę[1].
Pierwszą reklamą był krzyk
sprzedawców oraz rysunek, gdyż nie znane było jeszcze pismo. O zdobycie klientów
walczyli piekarze, właściciele zajazdów, karczm i szynków, szewcy, sprzedawcy
win, hodowcy itp. W starożytności heroldzi śpiewem zawiadamiali o przybyciu
statków z winem, przyprawami lub niewolnikami[2].
Początki reklamy sięgają czasów
starożytnych, gdy zaczął powstawać rynek i konkurencja. Wraz z
rozszerzaniem i urozmaicaniem oferty produktów pojawiła się informacja handlowa
oraz miejsca wymiany i sprzedaży tj. targi i jarmarki.
Wraz z rozwojem cywilizacji i
powstaniem pisma reklamy stawały się bardziej różnorodne. W ruinach Pompejów
odnaleziono płaskorzeźby reklamowe, tablice sklepów, reklamy wyborcze,
ogłoszenia i zawiadomienia. Reklamy umieszczano głównie na frontowych ścianach
budynków. Jedna z nich głosiła: „Wędrowcze idź stąd do dwunastej wieży tam
prowadzi Sarinus winiarnię. Wstąp do niej, miej się dobrze”[3]. Stworzenie
reklamy było bardzo czasochłonne, a już powstałe przesłanie często stawało się nieaktualne.
Rozwój reklamy nie był związany
jedynie z potrzebami handlu i rzemiosła, ale wiązał się także z życiem
politycznym. Już w starożytnym Rzymie tworzono reklamy wzywające do popierania
konkretnych osób na rozmaite funkcje polityczne.
Ważnym krokiem w historii reklamy
było pojawienie się afiszów, w którym zamieszczano ogłoszenia urzędowe i
prywatne. Malowane były na papirusach czy na murach miast. Ryto je na tabliczkach kamiennych i glinianych.
Rzymianie byli świadomi używania
marki, choć nie używali tego pojęcia. Świadczą o tym stemple, litery i obrazki
umieszczone na odnalezionych przedmiotach.
Fot. 1. Antyczny znak towarowy na
beczce piwa.
Źródło:
K. Janiszewska, Wiedza o reklamie,
Warszawa - Bielsko-Biała 2009, s. 15.
Kolejnym ważnym etapem rozwoju
reklamy były czasy późnośredniowiecznej i wczesnorenesansowej rewolucji
gospodarczej. Powiększanie granic miast, organizacja cechów i stowarzyszeń
handlowych oraz rozbudowa instytucji handlowych i finansowych powodowały
wzrost zapotrzebowania na produkty handlowe. Miasta pełne były znaków
handlowych, godeł i szyldów umieszczanych nad wejściem do warsztatów i sklepów.
Przełom w reklamie nastąpił w 1450
r., gdy Johannes Gutenberg wynalazł druk[4]. Od
tego momentu sprzedawcy mogli powielać w większej ilości ogłoszenia reklamowe,
które docierały do szerszej grupy odbiorców. Problemem
był jednak znaczny analfabetyzm tamtejszego społeczeństwa.
W XV w. odkrycia geograficzne
przyczyniły się do powstania nowych kolonii oraz rozwoju handlu i przemysłu[5].
Aby umożliwić przesyłanie towarów powstały poczty, co doprowadziło do rozkwitu
czasopiśmiennictwa i ogłoszeń prasowych.
W XVI w. w Anglii, Francji i
Holandii zaczęły powstawać pierwsze biura ogłoszeń, będące przodkami
późniejszych agencji reklamowych[6].
Były to miejsca, gdzie obywatele mogli pozostawiać informacje o produktach i
usługach, jakie mają do zaoferowania, ale także otrzymywać informacje o tym, co
jest do kupienia. Działalność biur ogłoszeń, zwanych kantorami, cieszyła się
tak dużą popularnością, że zaczęły one wydawać spisy ogłoszeń i ulotki, a potem
gazetki reklamowe[7].
W 1633 r. we Francji powstała
pierwsza gazeta ogłoszeniowa Feuille
d’Avis du Bureau d’Addresses. Duże zapotrzebowanie na tego typu prasę
spowodowało powstawanie podobnych tytułów w całej Europie. W połowie XVII w. w
Anglii zaczęto wydawać The Imperial
Intelligencer i The Public Advertiser,
a w Niemczech Inteligenzblatter[8].
Pierwsze polskie gazety ogłoszeniowe
powstały w XVIII w. w Warszawie i w Krakowie. Były to Warszawskie Extraordynaryjne Tygodniowe Wiadomości i Krakowskie Kointelligencje[9].
Fot. 2. Krakowskie Kointelligencje z 1769 r.
Źródło:
Z. Bajka, Krótka historia reklamy na
świecie i w Polsce, Kraków 1999, s. 20.
W wieku XVIII zaczęły pojawiać się
specjalistyczne ogłoszenia konkretnych produktów tj. nieruchomości, książek,
kawy czy czekolady. Swój wkład w rozwój reklamy miały także salony paryskie,
które zbierały ludzi dyskutujących o różnych nowych wydarzeniach[10].
O nowoczesnej reklamie można mówić
od XIX w., kiedy to nastąpił rozwój środków masowego przekazu. Pionierem w
stosowaniu nowych rozwiązań była Ameryka Północna[11].
W USA w 1814 r. uruchomiono pierwszą parową maszynę drukarską, co pozwoliło na
masową produkcję prasy ogłoszeniowej. Atrakcyjność ogłoszeń zwiększono w 1865
r. wprowadzając na łamy prasy fotografię[12].
W XIX w., dzięki plakatom
wielkoformatowym i reklamom świetlnym, zaczęła funkcjonować reklama
przestrzenna. Problemem było jednak ujęcie światła w formę linii ciągłej, który
rozwiązał w 1910 r. George Claude. Do produkcji rur świecących zaczął
stosować gazy szlachetne. Dzięki temu wynalazkowi centrum Nowego Jorku, jako pierwsze
miejsce na świecie, rozbłysło tysiącami reklam[13].
Fot. 3. Billboard w Nowym Jorku,
1920 r.
Źródło:
https://pl.pinterest.com/pin/395261304765994629/, [data dostępu: 20.11.2016].
Narodziny kina w 1895 r. oraz radia
na początku lat dwudziestych XX w. rozpoczęły nową erę w historii reklamy.
Pierwszy film dźwiękowy powstał w 1927 roku. Połączenie obrazu i dźwięku stało
się atrakcyjnym kanałem przekazu dla reklamy i jest nim do dzisiaj. Skuteczność
tych reklam zwiększa zwłaszcza uczestnictwo gwiazd kina[14].
Radio na początku swojego istnienia
działało dzięki reklamom. Tak było w przypadku pierwszej komercyjnej stacji
radiowej w USA - KDKA. Związana ona była z firmą produkującą baterie
elektryczne. Inaczej było w przypadku stacji europejskich, które w pierwszym
okresie funkcjonowania były państwowe lub działały jako instytucje wyższej
użyteczności publicznej i utrzymywały się wyłącznie z abonamentu[15].
Telewizja powstała przed II Wojną Światową. Jednak
nośnikiem reklam stała się w latach 50. XX w., głównie po wprowadzeniu emisji w
kolorze. Telewizja zyskując miliony odbiorców stała się ważnym ośrodkiem
przekazu reklamowego, zwłaszcza w USA i krajach Europy Zachodniej[16].
[1] K. Janiszewska, Wiedza o reklamie, Warszawa -
Bielsko-Biała 2009, s. 103.
[2] K. Janiszewska, op. cit., s.
103.
[3] K. Janiszewska, op. cit., s. 15.
[4] Wynalazek pana Gutenberga, http://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1038182,Wynalazek-pana-Gutenberga,
[data dostępu: 12.11.2016].
[5] R. Grochowski, Proces komunikacyjny w dyskursie
komunikacyjnym - specyfika i skutki, Opole 2012, s. 12.
[6] R. Grochowski, Prawo i etyka reklamy, Opole 2013, s.
24.
[7] K. Janiszewska, op. cit., s. 21.
[8] Tamże, s. 21-22.
[9] M. Nieć, Komunikowanie polityczne w nowoczesnym państwie, Warszawa 2013, s.
71.
[10] R. Grochowski, Proces komunikacyjny w dyskursie
komunikacyjnym - specyfika i skutki, Opole 2012, s. 12.
[11] Tamże, s. 13.
[12] B. Nierenberg, Zarządzanie reklamą, Kraków 2015, s. 23.
[13] Tamże, s. 29-30.
[14] Tamże, s. 30.
[15] Od Cadillaca do Fidelity
Investments, czyli krótka historia reklamy natywnej, http://contentmarketingpolska.pl/reklama-natywna/od-cadillaca-do-fidelity-investments-czyli-krotka-historia-reklamy-natywnej/,
[data dostępu: 20.11.2016].
[16] B. Nierenberg, op. cit., s. 30.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz