Życie
współczesnego człowieka zostało opanowane przez szereg nowych technologii,
których podstawowym zadaniem jest ułatwianie codziennego życia. Jedną z najbardziej
wyróżniającymi się są media. Jako środki społecznego komunikowania
o szerokim zasięgu, media podzielić można na wizualne (prasa, książka),
audialne (radio) i audiowizualne (telewizja, film, Internet). Charakterystycznymi
cechami mediów są: przepływ wielu informacji, ciągłe poszukiwanie sensacyjnych
tematów, przedstawianie rozrywkowego stylu życia i w efekcie odrywanie widzów
od rzeczywistości. Tak więc media umożliwiają użytkownikowi zaspokojenie
potrzeb związanych z relaksem, odpoczynkiem i ucieczką od wysiłku umysłowego.
Kościół katolicki jako jedna ze społeczności
aktywnie uczestniczy w sferze środków przekazu. Wymóg ten wobec duchowieństwa zaznaczony
jest w Kodeksie Prawa Kanonicznego o mediach:
1. W wypełnianiu swojej funkcji,
pasterze Kościoła, korzystając z prawa przysługującego Kościołowi, powinni
posługiwać się środkami społecznego przekazu.
2. Pasterze ci mają pouczać
wiernych, że spoczywa na nich obowiązek podejmowania współpracy zmierzającej do
tego, by użycie środków społecznego przekazu przepoić duchem ludzkim i
chrześcijańskim.
3. Wszyscy wierni, w szczególności
zaś ci, którzy mają jakiś udział w organizowaniu lub użyciu środków społecznego
przekazu, powinni się starać świadczyć pomoc pasterskiej działalności, tak żeby
Kościół mógł także poprzez te środki skutecznie wypełniać swoją misję[1].
Ważne jest odpowiednie wykorzystanie
mediów dla prawidłowego rozwoju człowieka. Papież Paweł
VI wskazał na trzy powody zainteresowania Kościoła mediami:
-
po pierwsze media pomagają Kościołowi otworzyć się na dzisiejszy świat,
powszechnie używający nowoczesnych środków komunikowania,
-
po drugie poprawiają jakość dialogu w obrębie Kościoła, docierając szybko do
wszystkich jego członków,
-
po trzecie włączają Kościół w codzienny rytm ludzkiego życia, wnosząc w nie słowa
Ewangelii.
Według kard. Zenona Grocholewskiego
przed mediami katolickimi stoją dwa ważne zadania. To promocja godności
osoby ludzkiej stworzonej na podobieństwo i obraz Boga oraz przekaz prawdy.
Człowiek często ukazywany jest w mediach jako osoba bez godności, pogardzana
przez innych, będąca często na równi z przedmiotem materialnym. Dlatego media
katolickie muszą negować ten obraz, pokazując wyjątkowość osoby ludzkiej,
ukazując jej duchowość, która przewyższa naganne zachowania, instynkty i
cielesne skłonności.
Media katolickie muszą głosić
prawdę, która jest głosem Chrystusa. To On powiedział: „Ja jestem drogą,
prawdą i życiem”[2]
oraz „Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo
prawdzie”[3]. Prawda
zawarta w przekazie medialnym kształtuje osobowość człowieka i wpływa na jego
postrzeganie świata. Media katolickie muszą kierować się prawdą przekazując codzienne informacje, ale reagując przy tym na nieprawdę ukazywaną przez inne
środki przekazu, będące często „w rękach” osób o wrogich zamiarach wobec osoby
ludzkiej. Bardzo ważne jest demaskowanie zła i fałszywych intencji, które pod
pozorem dobra i szlachetności mogą wyrządzić wiele krzywd i bólu. Media
katolickie muszą stosować krytyczną ocenę wobec tego co jest sprzeczne z głosem
Chrystusa, będąc „głosem sprzeciwu” Kościoła katolickiego.
Papież Jan Paweł II nazwał media
„wielkim wyzwaniem dla religijnego świadectwa dawanego w dialogu społecznym”[4]. W
Polsce istnieje wiele mediów katolickich głoszących orędzie zbawienia,
od prasy codziennej, przez radio i Internet, a kończąc na telewizji. Wyróżnić
należy zwłaszcza toruńskie media - Radio Maryja i TV Trwam, które poprzez swój
zasięg docierają również poza granice naszego kraju. To media słuchane i
oglądane przez Polonię na całym świecie, będąc często jedynym źródłem
informacji o sytuacji politycznej i gospodarczej państwa polskiego. Poza
programami informacyjnymi i publicystycznymi, media te głoszą przede wszystkim nauczanie
Kościoła. Ukazywane ono jest w programach ewangelizacyjnych dla dzieci i dorosłych, reportażach o
wartościach religijnych oraz codziennej modlitwie. Przykładem jest codzienna transmisja Apelu Jasnogórskiego z Częstochowy, dzięki której każda
osoba uczestniczyć może we wspólnej modlitwie do Matki Bożej. W tworzeniu
programów ważna jest możliwość uczestnictwa w nich słuchaczy i
telewidzów. Dzięki temu mogą oni wyrażać swoje wątpliwości,
problemy, pytania, a także umacniać swoją wiarę.
Polskie media katolickie to także
prasa, która dociera do wielu polskich domów i jest, obok książki, najstarszym
oraz najbardziej dostępnym ze wszystkich mediów. Wśród rodzajów polskiej prasy
katolickiej znaleźć można dziennik (Nasz Dziennik), tygodniki (Niedziela, Gość
Niedzielny, Źródło) czy miesięczniki (W drodze, Rycerz Niepokalanej, Miejsca
Święte). Powszechność tego medium sprawiła, że w wielu kościołach wydawane są
gazetki parafialne, redagowane zarówno przez księży, jak i samych parafian.
Aby zachować aktualność
przekazywanych wiadomości stworzona została Katolicka Agencja Informacyjna, zarządzana przez Konferencję Episkopatu Polski. Jej początki sięgają 1993
roku, gdy po przełomie w 1989 roku kryzys na linii państwo - Kościół spowodował
trudności w przepływie informacji katolickiej. Celem KAI jest gwarantowanie obecności informacji religijnej w programach
informacyjnych, docierających do wielu Polaków, poprzez profesjonalne
informowanie mediów o aktualnej działalności i stanowisku Kościoła. Obecnie KAI
jest największą agencją religijną w Europie Środkowo-Wschodniej i drugą w
Europie Zachodniej.
Zaznaczyć należy, że Internet
zaliczany do tzw. nowych mediów jest jedynym, gdzie każdy człowiek sam może wprowadzać dobre treści zgodne z nauczaniem Kościoła katolickiego. Czyli jest nie tylko odbiorcą, ale także nadawcą. Działania takie umożliwiają własne strony internetowe, blogi czy aktywne działania na
portalach społecznościowych. Nie oznacza to, że każda osoba jest zdolna
i posiada predyspozycje do działań ewangelizacyjnych. Dzisiaj często sami księża prowadzą katolickie portale internetowe, nagrywają filmy i
piosenki o tematyce religijnej czy prowadzą własne konta na portalach
społecznościowych. Przykładem jest Papież Franciszek, który na Twitterze ze
Słowem Bożym dociera codzienne do milionów ludzi na całym świecie. W jego ślady
poszło wielu kapłanów i osób konsekrowanych z całego świata, również z
Polski.
Najstarszym medium jakie docierało
do człowieka jest książka. To właśnie w postaci księgi spisana
została Biblia, która niegdyś była jedynym środkiem ewangelizacyjnym. W postaci
pisanej, a potem drukowanej powstało wiele nauczań Kościoła katolickiego,
tworzonych przez duchowieństwo na całym świecie. Choć może się wydawać, że
nowoczesne środki komunikowania umniejszają powoli roli książki, to jej
znaczenie ewangelizacyjne jest wciąż bardzo znaczące.
Na początku XXI wieku rozwój
nowoczesnych technologii pozwala na głoszenie Słowa Bożego z każdego miejsca do
każdej osoby na świecie. Jest to bardzo ważne zwłaszcza w miejscach, gdzie
obecność kapłana czy misjonarza nie zawsze jest możliwa, a istnieje ciągłe
pragnienie słuchania słów Jezusa Chrystusa. Konieczne jest, aby Kościół
katolicki nadążał za rozwojem technologicznym, wykorzystując jego zdobycze do
ciągłej ewangelizacji człowieka, zmuszając do refleksji nad Słowem Bożym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz